Saturday, August 8, 2020

2.2 Persiapan Seorang Pelajar Sebelum Belajar Ilmu Tajwid -1

 Antara persiapan seorang pelajar sebelum belajar ilmu tajwid  adalah :


1) Membetulkan niat. 

  Rasulullah s.a.w bersabda : 
إنما الأعمال بالنيات

Maksudnya : Sesungguhnya segala amalan itu bergantung dengan niat.

Sebelum belajar, pelajar harus meniatkan tujuan dia belajar adalah untuk mendapat keredhan Allah dan balasan syurga di akhirat. Pelajar juga harus berniat bahawa tujuan dia belajar adalah untuk menghilangkan kejahilan berkait dengan ilmu tajwid Al-Quran yang ada pada dirinya serta  ingin menjaga kesucian Al-Quran daripada tersalah baca atau bacaan yang tidak menepati bacaan Rasulullah s.a.w. 

2) Pemilihan guru

Pembelajaran Al-Quran ada syarat dan rukunnya. Tidak akan sempurna bacaan seseorang itu hanya melalui bacaan dari kitab Al-Quran dan buku-buku tajwid semata-mata. Pembelajaran  Al-Quran mestilah di hadapan guru yang mempunyai sanad sahih dalam bidang Al-Quran. Ini bertepatan dengan  apa yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w semasa baginda mengambil bacaan daripada Malaikat Jibril a.s dan malaikat Jibril telah mengambil bacaan daripada Rasulullah s.a.w.

Pembelajaran al-Quran memerlukan guru yang mahir  dan ikhlas berkhidmat mengajar dan hidup bersama al-Quran. 

3) Sabar dan tetap pada seorang guru dan sesuatu bahagian ilmu

Apabila seseorang pelajar telah memilih untuk belajar ilmu tajwid dan telah memilih guru yang baik, menjadi tanggungjawabnya  untuk menyediakan hati yang sabar dan tetap untuk meyempurnakan pengajiannya. Ini kerana, jika seseorang pelajar itu tidak menyempurnakan pengajiannya atau sibuk dengan pengajian lain, ia boleh merosakkan urusan pengajian. Tindakan ini juga akan mengundang masalah dan menyibukkan hati, menghilangkan waktu dan paling ditakuti boleh menyakiti hati guru yang boleh menghilangkan keberkatan ilmu.

 

5.5 Melazimi Talaqqi dan Musyafahah Bersama Guru

 Selain itu, pelajar yang ingin mengusai makhraj dan sifat huruf serta membaca al_Quran dengan betul adalah dengan sentiasa melazini Talaqqi Dan Musyafahah.


Talaqqi  bermaksud murid membaca di hadapan guru manakala guru mendengar dan membetulkan apa-apa kesalahan murid.


Musyafahah pula bermaksud guru membaca di hadapan murid dan murid mendengar bacaan guru.


Kedua-dua cara ini amat penting kerana terdapat kalimah-kalimah yang berbeza sebutan dengan tulisan. Contohnya :

(Surah An Naml : Ayat 21)



Surah Az Zariyat : Ayat 48



Selain itu, talaqqi dan musyafahah ini juga adalah merupakan sunnah dan amalan Rasulullah s.a.w yang bertalaqqi dan musyafahah dengan malaikat Jibrail sebagaimana firman Allah:

  Surah Toha : 114 

5.4 Membanyakkan latihan

5.3 Mengambil Perhatian Kesalahan-kesalahan yang Sering Berlaku

 Antara kesalahan yang sering berlaku dalam menyebut sesuatu huruf dengan tepat adalah apabila huruf nipis berada sebelum atau selepas huruf tebal. Kebanyakan pembaca al-Quran akan terpengarug dengan bacaan tebal sehingga menebalkan tanpa sedar huruf nipis tersebut.


Contohnya:

5.2 Menguasai sifat tebal dan nipis huruf

Bacaan Nipis (Tarqiq) dan Bacaan Tebal (Tafkhim) 


Masalah tebal dan nipis dalam bacaan amat penting dan dititikberatkan dalam pengajian ilmu tajwid.  Kepentingan bab ini dibuktikan apabila dalam kitab-kitab tajwid yang besar, tajuk ini dibincangkan secara khusus dan berasingan dengan tajuk yang lain.

Permasalahan tebal dan nipis dalam bacaan adalah penyempurnaan bagi makhraj dan sifat daripada praktikal sebutan.


Pengertian Tarqiq:



Cara bacaan tarqiq:




Pengertian tafkhim:



Cara bacaan tafkhim:




Antara tajuk utama yang perlu diberi perhatian oleh para pelajar ilmu tajwid adalah :


1. Huruf istifal yang sentiasa dibaca nipis.

2. Huruf isti'la' yang sentiasa dibaca tebal.

3. Huruf ra' yanmg kadang-kadang dibaca tebal dan kadang-kadang dibaca nipis.

4. Huruf lam pada lafaz Al-JAlalah

5. Huruf alif (mad)

5.1 Mengenali semua alat pengucapan

 Antara strategi untuk pelajar menguasai makhraj dan sifat huruf adalah mengusai semua alat-alat atau organ yang terlibat dalam suara manusia. 


Antara alat-alat yang dimaksudkan tersebut adalah :


Gambarajah berlabel.

Thursday, August 6, 2020

2.4Tanggungjawab Selepas Belajar Ilmu Tajwid

 2.4 Tanggungjawab Selepas Belajar  Ilmu Tajwid

4.7 Gambarajah dan Jadual Sifat Huruf Semua Huruf Al-Quran

Gambarajah dan Jadual Sifat Huruf Semua Huruf Al-Quran

4.5 Tahap-tahap Sifat Huruf

4.5 Tahap-tahap Sifat Huruf

Kebanyakan Ulama' membahagikan sifat-sifat huruf kepada 2 tahap iaitu sifat kuat dan sifat lemah.

1. Sifat yang kuat ada 11 sifat iaitu :

Jahar (جهر)
Syiddah (ِشدة)
lsti'la' (استعلاء )
Itbaq (اطباق)
Safir (صفير)
Qalqalah (قلقلة)
Inhiraf
Takrir
Tafasysyi
Istitolah 
Ghunnah 


2. Sifat yang lemah pula ada 6 sifat :

Hams ( همس)
Rakhawah (رخاوة)
Istifal (استفال)
Infitah ( انفتاح )
Khuffa'
Lin (لين) 



 

4.4 Huraian Sifat- sifat Lazimah (Sifat Berlawanan)



4.4  Huraian Sifat- sifat Lazimah (Sifat Berlawanan)


Sifat-sifat Berlawanan

Sebagaimana yang disebut  sebelum ini, sifat-sifat huruf  yang berlawanan ada  5 pasangan iaitu sebanyak 10 sifat. 

Huraian bagi setiap sifat beserta pasangannya adalah seperti berikut:

Jahar (جهر)  lawannya Hams ( همس)
Syiddah (ِشدة)  lawannya Rakhawah (رخاوة). Antara kedua sifat ini ada sifat pertengahan yang dinamakan Tawassut (توسط) 
Isti'la' (استعلاء ) lawannya (استفال)
Itbaq (اطباق) lawannya ( انفتاح )
Izlaq (اذلاق) lawannya Ismat ( اسمات)




Sifat Tanpa Lawan (Tunggal)

Sifat Tunggal (tanpa lawan) bagi huruf-huruf al-Quran ada 7 sifat iaitu :

Qalqalah (قلقلة)
Safir (صفير)
Tafassyi (تفشي)
Istitolah (استطالة)
Inhiraf
Takrir
Lin 



4.3 Mengenal Sifat Huruf Lazimah dan Sifat Huruf 'Aridhah


4.3 Mengenal Sifat  Huruf Lazimah dan Sifat Huruf 'Aridhah


Secara umumnya, sifat-sifat huruf Al-Quran dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu Sifat Lazimah dan Sifat 'Aridhah.


4.3.1   SIFAT LAZIMAH: 

Maksud  Sifat Lazimah adalah sifat kekal yang pasti ada bagi setiap sebutan huruf dalam semua keadaannya dan tidak terpisah daripadanya samada huruf tersebut berbaris atau mati (sukun).

    
Para Ulama' Qurra' telah bersepakat jumlah kesemua sifat-sifat lazimah (sifat kekal) pada huruf-huruf al-Quran adalah sebanyak 17  sifat. Kesemua sifat ini dibahagikan pula kepada 2 bahagian iaitu:

i) Sifat-sifat yang berlawanan.
ii) Sifat-sifat tidak berlawanan (tunggal).


Sifat-sifat Berlawanan :

Sifat-sifat huruf  lazimah yang berlawanan ada  5 pasangan iaitu sebanyak 10 sifat. 

Secara ringkasnya, pasangan berlawanan yang dimaksudkan adalah seperti berikut :

Jahar (جهر)  lawannya Hams ( همس)
Syiddah (ِشدة)  lawannya Rakhawah (رخاوة). Antara kedua sifat ini ada sifat pertengahan yang dinamakan Tawassut (توسط) 
Isti'la' (استعلاء ) lawannya (استفال)
Itbaq (اطباق) lawannya ( انفتاح )
Izlaq (اذلاق) lawannya Ismat ( اسمات)



Sifat Tanpa Lawan (Tunggal)

Sifat Tunggal (tanpa lawan) bagi huruf-huruf al-Quran ada 7 sifat iaitu :

Qalqalah (قلقلة)
Safir (صفير)
Tafassyi (تفشي)
Istitolah (استطالة)
Inhiraf (انحراف)
Takrir (تكرير)
Lin (لين)


4.3.2 SIFAT 'ARIDHAH

Sifat 'Aridhah) sifat yang mendatang yang terdapat pada sesuatu  huruf adalah sebanyak 11 sifat. Sifat itu kadangkala  terpisah daripada huruf tersebut dan kadangkala bersamanya pada keadaan yang lain pula. 

 Antara sifat 'Aridhah (mendatang) pada sesuatu huruf adalah :

Izhar (اظهار)
Ikhfa' (اخفاء(
Idgham (ادغام)
Iqlab (اقلاب)
Saktah (سكته)
Tafkhim (تفخيم)
Tarqiq (ترقيق)
Mad (مد)]
Qasr (قصر)
Sukun (سكون)
Harakah (حركة)



    








3.5 Gambarajah dan Jadual Makhraj Semua Huruf

3.4 Mengenali Makhraj Am dan Makhraj Khas


Menurut pendapat kebanyakan ulama', tempat keluar huruf al-Quran (Makhaj Huruf Al-Quran) terbahagi kepada 5 makhraj yang utama ( Makhraj 'Am)  dan 17 makhraj pecahan (Makhaj Khas). 


Makhraj Am dan Makhraj Khas

Makhraj 'Am adalah anggota tempat keluar huruf secara am. Daripada 5 tempat keluar huruf yang utama ini, ada pula 17 tempat keluar huruf yang khas. 

Lima makhraj yang utama (Makhraj Am)  :

1. Rongga (Al-Jauf)
2. Kerongkong/ Halqum (al-Halq)
3. Lidah (Al-Lisan)
4. Bibir (Asy-Syafatain)
5. Pangkal hidung (Khaisyum)


Daripada 5 makhraj Am ini diperincikan pula cara sebutan huruf Al-Quran kepada 17 makhraj khas.

1. Makhraj rongga  : Padanya ada 1 Makhraj Khas dan 3 huruf.

2. Makhraj Kerongkong/halqum :Padanya ada 3 Makhraj Khas dan mempunyai 6 huruf.

3. Makhraj Lidah (Al-Lisan) : Padanya ada 10 Makhraj Khas dan ada 18 huruf.

4. Makhraj Bibir ( Asy-Syafatain) : Padanya ada 2 Makhraj Khas dan 4 huruf.

5. Makhraj Pangkal Hidung (Al-Khaisyum) : Padanyaada 1 Makhraj Khas iaitu Ghunah.

3.3 Cara-cara Mengetahui Makhraj Huruf Al-Quran

 3.3 Cara-cara Mengetahui Makhraj Huruf Al-Quran

Para ulama dahulu menggunakan satu cara untuk mengetahui makhraj huruf (kecuali huruf    Mad) iaitu menyukunkan (mematikan) huruf yang berkenaan dengan sukun ( * ) dan didahului huruf Hamzah al-wasl ( *) diberi tanda bacaan baris fathah ( *) atau kasroh ( *) atau dhommah (*) untuk mencapai bacaan tanda sukun , kemudian membacanya dan meneliti tempat memutus suaranya, maka tempat memutus suaranya adalah makhraj huruf yang berkenaan.


  Contoh kita hendak mengetahui makhraj huruf ba (*) , ia ditanda sukun (*) dan didahului Hamzah al- wasl (*) , kemudian kita membacanya 3 kali, maka tempat memutus suara huruf ba (*) adalah di bibir mulut, ia adalah makhraj huruf ba (*) , demikian caranya bagi huruf - huruf yang lain.

3.2 Mengenal Jenis Makhraj Huruf Al-Quran


3.2  Mengenal Jenis Makhraj Huruf Al-Quran 


Pendahuluan

Tempat keluar suara huruf-huruf al-Quran (makhraj huruf) ada yang dapat dikenalpasti tempat keluarnya dan ada suara yang tidak dapat ditentukan dengan tepat tempat keluarnya. 

Kedua-dua keadaan ini kita namakan sebagai Makhraj Muhaqqaq dan Makhraj Muqaddar. 


3.2.1  Makhraj Muhaqqaq

Makhraj Muhaqqaq bermaksud makhraj huruf yang dapat dikenalpasti tempat keluarnya seperti suara huruf yang keluar dari lidah, bibir, hidung, halqum dan sebagainya. 


Suara Huruf Makhraj Muhaqqaq

1. Kesemua 28 huruf Hijaiyyah (kecuali alif). 

Semua huruf ini termasuk dalam huruf-huruf Makhraj Muhaqqaq iaitu suara-suara huruf yang mempunyai tempat keluar yang dapat ditentukan.

2. Suara dengung (ghunnah) 

Suara dengung adalah suara yang keluar daripada huruf Mim dan Nun sukun. Suara dengung termasuk dalam Makhraj Muhaqqaq.



3.2.2  Makhraj Muqaddar 


Makhraj Muqaddar ialah makhraj yang tidak dapat ditentukan dengan tepat tempat keluar suaranya. 

Suara Huruf  Makhraj Muqaddar

Antara suara huruf yang termasuk dalam Makhraj Muqaddar adalah suara 3 huruf mad iaitu  alif sebelumnya berbaris atas, huruf Ya' sebelumnya berbaris bawah dan wau sebelumnya berbaris hadapan.

Suara huruf-huruf mad ini muqaddar kerana makhraj bagi huruf-huruf mad ini adalah Al-Jauf iaitu rongga mulut dan rongga halqum. Ruang lapang antara kedua rongga mulut dan halqum ini menjadikan suara-suara mad ini tidak dapat ditentukan ddengan tepat.

Selain itu, suara-suara mad ini juga bergantung dengan huruf-huruf lain sebelumnya yang berbaris di atas, di bawah atau di hadapan. 

Perlu diingatkan, huruf-huruf mad ini apabila ia berbaris, ia akan ada tempat keluarnya yang tersendiri. Contohnya apabila alif berbaris atas, ia adalah huruf hamzah (ء) yang keluar dari hujung halqum. Huruf waw (و) pula apabila ia berbaris keluar dari bibir dan huruf ya (ي) pula keluar dari tengah lidah.


Kesimpulan

Huruf-huruf al-Quran adalah sebanyak 29 huruf, tetapi sebahagain ulama' menetapkan huruf al-Quran yang dibincangkan adalah sebanyak 28 huruf sahaja kecuali alif (ia termasuk huruf mad).

Suara mad ( 3 suara ) dan dengung juga termasuk suara-suara huruf al-Quran. Ini menjadikan jumlah sebutan huruf al-Quran yang akan dibincangkan adalah sebanya 30 huruf. 







Monday, August 3, 2020

2.1 Pendahuluan


2.1 Pendahuluan

Mempelajari ilmu tajwid adalah semulia-mulia pekerjaan kerana ia berkait dengan semulia-mulia kitab di sisi Allah subhanahu wataala. Rasulullah s.a.w bersabda :

خيركم من تعلم القرءان وعلمه

Maksudnya : Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya. 

(Hadis riwayat al-Bukhari)   


Apabila seseorang telah berhajat untuk mempelajari atau mendalami ilmu tajwid, dia harus mempersiapkan diri dengan sebaik-baiknya samada persiapan sebelum, semasa atau selepas belajar.
 

2.1.1 Antara Adab seorang pelajar Ketika Ingin Belajar atau membaca Al-Quran :

1. Suci daripada hadas.
2. Mengadap Kiblat.
3. Bersih mulut, badan dan pakaian.
4. Hadir hati, khusyuk dan tadabbur.
5. Menjauhi perkara-perkara yang tidak ada kaitan dengan pelajaran.
6.Membaca Al-quran dengan tenang dan tartil dapat membantu dalam memahami ayat-ayat           yang dibaca.
7.Menjauhi suara-suara yang dikeji, lagu-lagu yang memparsendakan dan alat-alat muzik.
8.Apabila bertemu dengan ayat-ayat azab beristighfar kepada allah dan memohon perlindungan    dan apabila bertemu ayat-ayat rahmat atau syurga berdoa kepada allah.
9.Menuruti perintahnya dan menjauhi larangannya.
10.Apabila khatam al-quran hendaklah membaca lima ayat pertama daripada surah al-baqarah supaya al-quran sentiasa dalam keadaan dibaca.

1.3 Mengenali Kesalahan-kesalahan Dalam Bacaan Al-Quran ( Al-Lahn) - 1


1.3 Mengenali Kesalahan-kesalahan Dalam Bacaan Al-Quran ( Al-Lahn)


Membaca Al-Quran dengan tajwid yang betul adalah wajib bagi setiap muslim. Melakukan kesalahan bacaan adalah haram hukumnya dan mencacatkan bacaannya pula adalah merupakan satu dosa. 

Para ulama' Quraa' (pembaca al-Quran) telah membahagikan kesalahan-kesalahan dalam bacaan al-Quran terbahagi kepada 2 bahagian. Kesalahan ini di namakan kesalahan yang nyata (Al-Lahn Al-Jaaliy) dan kesalahan yang tersembunyi (Al-Lahn Al-Khafiyy).


1.3.1.  Kesalahan yang nyata (Al-Lahn Al-Jaaliy)

Kesalahan yang berlaku pada sebutan huruf samada membawa kepada perubahan makna atau tidak. Kesalahan ini dinamakan kesalahan yang nyata kerana kesalahan ini terang terangan  dapat dikesan oleh semua orang tidak kira orang yang mahir dalam ilmu tajwid dan kalangan ahli-ahli pembaca Al-Quran atau orang biasa sahaja.

Antara kesalahan yang termasuk dalam kesalahan yang nyata adalah:

a) Menukar bacaan huruf

Contoh : 
i) Menukar  bacaan huruf Zal (ذ)  kepada Zai (ز) dalam kalimah الذي. 

ii) Menukar bacaan huruf To' (ط) kepada Ta (ت) dengan meninggalkan sifat isti'la' (bacaan tebal) yang ada pada huruf To' (ط) tersebut.

b) Kesalahan yang berlaku pada tanda bacaan

Kesalahan menukar tanda bacaan / baris boleh membawa kepada perubahan makna perkataan asal dan kadang kala tidak mengubah makna tetapi merosakkan susunan perkataan itu sendiri.

Contoh : Kalimah  انعمتَ عليهم  dibaca  انعمتُ عليهم. Huruf  ta' berbaris atas dbaca dengan baris hadapan. Makna pada aslnya ialah "kamu beri nikmat',  telah bertukar menjadi "aku beri nikmat".

Contoh: Bacaan  اَلحَمْدُلله dibaca dengan الحَمْدَلله  iaitu huruf dal yang berbaris hadapan dibaca dengan baris atas. Kesalahan ini walaupun tidak mengubah makna, ia tetap salah kerana merosak susunan ayat dan mengubah kalimah daripada asal.



Hukum Bagi Kesalahan Yang Nyata

Hukum bagi kesalahan nyata adalah haram dan berdosa secara Ijma' Ulama', tidak kira ia disengajakan atau tidak. Bagi yang tidak sengaja atau tidak tahu, maka moga Allah Yang Maha Pengampun akan mengampuni  mereka. Bagaimanapun mereka wajib untuk belajar membetulkan bacaannya. Jika ini berlaku di dalam solat (bacaan sembahyang),  hukum solatnya tidak sah.



1.2.4 Faedah Mempelajari Ilmu Tajwid dan Kesan Buruk Pengabaian

1.2.4  Faedah Mempelajari Ilmu Tajwid


Terdapat banyak faedah mempelajari ilmu tajwid. Antaranya adalah:
**** huraikan.

1. Terpelihara daripada melakukan kesalahan-kesalahan yang merosakkan bacaan dan mencacatkannya.

2. Mencapai keyakinan dalam ketepatan dan kesahihan dalam bacaan.

3. Mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

4. Mempelajarinya adalah semulia-mulia pekerjaan kerana ia berhubung dengan seagung-agung kitab.  



1.2.5 Kesan Pengabaian Ilmu Tajwid

Antara kesan buruk pengabaian dalam mempelajari ilmu ini adalah membawa kepada kesalahan dalam bacaan. Kesalahan dalam bacaan pula merupakan suatu  dosa kerana membaca al-Quran dengan tajwid yang betul adalah fardhu ain bagi setiap orang Islam.

1.2.2 Hukum Mempelajari Ilmu Tajwid

1.2.2  Hukum Mempelajari Ilmu Tajwid


Hukum mempelajari imu tajwid adalah Fardhu Kifayah. 

Manakala hukum mempraktikkannya dalam bacaan pula adalah Fardhu 'Ain.

Maksud mempelajari ilmuTajwid adalah Fardhu Kifayah adalah dalam sesuatu tempat itu mesti ada seorang atau beberapa orang yang mengetahui ilmu Tajwid  dan boleh menjadi rujukan ilmu Tajwid bagi masyarakat setempat. 

Jika tiada seorang pun dalam sesuatu kawasan itu orang mahir dalam ilmu tajwid dan menjalankan kewajipannya mengajarkannya kepada penduduk kawasannya, maka kesemua penduduk kanwasan tersebut adalah berdosa. ( Al-Juraisi, Muhammad Makki Nasr, Nihayatul Qaul , m/s 13)

Walaupun pada dasarnya hukum mempelajar ilmu Tajwid adalah fardhu kifayah, tetapi bagaimana mungkin tercapai matlamat bacaan al-Quran yang betul  kecuali dengan mempelajarinya terlebih dahulu. Sesungguhnya tiada seorang pun manusia di dunia ini dilahirkan dengan kepandaian dalam sesuatu ilmu kecuali mempelajarinyaterlebih dahulu. 

Oleh yang demikian begitulah juga dengan ilmu tajwid. Tuntutan membacanya dengan tajwid yang betul adalah Fardhu 'Ain, maka mempelajari ilmu tajwid yang pada asalnya adalah sunat telah menjadi wajib  kerana tuntutan tersebut.




1.2 Memahami Asas Ilmu Tajwid

1.2  MEMAHAMI ASAS TAJWID

Sebelum kita belajar tentang ilmu tajwid, sebaiknya kita mengetahui dan memahami perkara-perkara penting yang berkait dengan ilmu ini. Dalam bab 1 ini, kita akan pelajari asas ilmu tajwid dari segi pengertian bahasa dan istilah dan pandangan ulama', hukum mempelajari ilmu tajwid, dalil kewajipan kita mempraktikkan ilmu tajwid ini dalam bacaan kita seharian, faedah apabila kita mempelajari ilmu tajwid dan kesan buruk jika kita mengabaikannya. 


1.2.1 Pengertian Ilmu Tajwid: 

Dari segi bahasa bermaksud mencantikkan atau mengelokkan.

Dari segi istilah pula ia bermaksud suatu ilmu untuk mnegtahui cara melafazkan huruf-huruf al-Quran dengan betul.

Sebahagian ulama' pula menerangkan ilmu tajwid ini adalah untuk menunaikan hak setiap huruf al-Quran dan apa yang sepatutnya bagi sesuatu huruf al-Quran itu. Hak huruf yang dimaksudkan adalah dengan menunaikan apa yang sepatutnya bagi huruf tersebut daripada makhrajnya, sifat-sifatnya, dengungnya, panjangnya, tebal atau nipisnya. (rujukan : nihayah al-qaul al mufid mls 13)

Sebahagian ulama' yang lain pula menyatakan tajwid adalah ilmu yang menerangkan hukum-hkum serta kaedah semasa membaca al-Quran menepati bacaan Rasulullah. s.aw. ( (rujukan : nihayah al-qaul al mufid mls 9)